Monday, November 7, 2011

V6 - Naturligt

Veckans vecka 6 handlar om det naturliga, och det onaturliga, och evolutionsbiologi, och psykologi och annat som är relaterat, och emedan jag tänkte många tankar när jag läste prompten, så var det främst följande anekdot som framträdde bland mina tankar.

Jag hade en gång en vän av det mer religiösa slaget, om än av den typen som glatt väljer själv vilka delar av de religiösa lagarna de avser att följa. Densamme valde en dag att nämna i min närhet att denne ansåg homosexualitet en synd, och att jag därför skulle straffas vid domens dag, något som gjorde personen i fråga mycket upprörd.
Jag fann, föga förvånande, detta smått upprörande. För det första så var det min vän som trodde på domens dag, inte jag, och för det andra så slog det mig alltid som fruktansvärt ologiskt.
Så jag frågade.
"Varför är homosexualitet en synd?"
Min väns svar?
"Det är inte naturligt, det är bara människan som är homosexuell, och är ett resultat av Satans inflytande över den mänskliga själen. Inte naturligt, om det vore det så skulle vi se homosexualitet bland vilda djur."

Lite höjda ögonbryn och själasökande frågande mig varför jag inte var arg över det uttalandet senare, förklarade jag att det gjorde man. I uppskattningsvis jämförbara andelar av populationen av olika däggdjur observerade. Jag ansåg att det var ologiskt att beklaga sig över det onaturliga i situationen.
Svaret?

"Ja, men människan är skapelsens krona. Vi borde kunna höja oss över djuren!"


Min vän noterade aldrig hur åsikten förändrades mellan en mening och nästa. Ej heller hur fantastiskt självmotsägande det var.
Men i en världssyn där religionen spelar roll så kan det vara intressant att notera att både det naturliga och det onaturliga är syndigt.

No comments:

Post a Comment