Sunday, August 25, 2013

V6 - Bara vänner

Om "jag vill inte förstöra vår vänskap", om kompisfacket, om KK och att vara polare med sina ex. Om bros before hos. Om Jakob Hellman och Melanie C och Amy Winehouse. Om Friends with benefits och No strings attached. Om vänner som försvinner när de blivit ihop med någon. Om att se det som ett hot när ens partner går ut med tjejerna, eller ska resa bort med sin bästa vän. Om romantisk vänskap och vänskapliga äktenskap.

Bara bara vänner.
Min partner flyttade ihop med sin bästa vän. Jag har lite svårt för sagda bästa vän, men det löser sig.
Som ett resultat frågade alla i vår omgivning om jag var okej med det där, hur kunde jag tolerera att min partner bodde med en flicka?
Och om jag inte var brydd av det hela, betydde det att vi inte var ihop längre? Eller var vi inte så seriösa? Vi var nog inte så seriösa. Hade vi varit seriösa så hade jag inte tolererat att min partner delade lägenhet med en annan kvinna.

Bara bara vara vänner.
Vänskap är det viktigaste i ett förhållande för mig. Det är stabiliteten, grunden som resten bygger på. Det är en moral-kristen (från USA) syn, har jag fått förklarat, att du ska gifta dig med din bästa vän, men jag kan inte finna det i mig att tycka att det är en felaktig relationsbas.
Jag tror att ingen kan vara allt för någon annan - så vänner får olika delar av våra behov.

Bara vara vänner.
Jag tycker att sex är sekundärt till det mesta. Så vänskap är det viktigaste. Om jag har vänner omkring mig så är romantiska förhållanden trevliga men överflödiga. Onödiga.
Jag vill inte vara ensam. Men vänskap är inte bara. Kommer aldrig vara bara.

Vara vänner.
Alla mina relationer har startat som vänskap. Alla mina relationer har slutat i vänskap.
Jag blir alltid lite orolig när ragg - potentiella partners - genomgående inte är vänner med sina ex. Att man har en eller två som det slutade dåligt med, fine. Men alla? Det är oroväckande. Red flag.

Vänskap är grunden för relationer som håller.
En del av detta kommer sig nog av att jag verkar inkapabel att utveckla könslig attraktion gentemot person som jag inte känner. Så för mig så är vänskap grunden till allt.

Vänner är inte bara.

Vänner är det viktigaste.

No comments:

Post a Comment